تدوین استراتژی کسب و کار

به بیان ساده، استراتژی کسب و کار مجموعه ای واضح از برنامه ها، اقدامات و اهداف است که چگونگی رقابت یک کسب و کار در یک بازار یا بازارهای خاص را با یک محصول یا تعدادی از محصولات یا خدمات مشخص می کند.

اما در حالی که درک آن در تئوری ساده است، توسعه یک استراتژی تجاری خوب – و سپس اجرای واقعی آن – کار آسانی نیست.
شما برای شروع کار خود نیاز به یک نقشه راه خواهید داشت و بدون نقشه راه ادامه مسیر امکان پذیر نمیباشد، این نقشه را استراتژی مینامند، استراتژی نیاز اصلی و حیاتی هر مسیری میباشد.
به طور خلاصه استراتژی خلاصه ای از تصمیم گیری ها و اعمالی است که یک سازمان آنها را برنامه ریزی می کند تا به اهداف خود برسند.

تدوین استراتژی کسب و کار1-2

انواع استراتژی های کسب و کار؟

استراتژی سطح سازمان و شرکت

این گروه از استراتژی ها مربوط به مدیریت سازمان ها میباشد و بالاترین سطح استراتژی محسوب می شود، این برنامه ریزی ها توسط یک گروه استراتژی که از مدیران رده بالا تشکیل شده ایجاد میشود. استراتژی این سطح بسیار پیشرفته تر از استراتژی های کسب و کار و وظیفه ای هستند.

استراتژی سطح کسب و کار

دومین سطح از سطوح سه گانه استراتژی محسوب میشود. این استراتژی یک سطح پایین تر از استراتژی سازمانی و شرکت قرار می گیرد. این نوع استراتژی به بازار نزدیک تر است و به بهبود موقعیت رقابتی محصولات یک واحد کسب و کار در بازار کمک میکند.

استراتژی سطح وظیفه ای

سومین سطح استراتژی را استراتژی وظیفه ای نامیده اند. این نوع استراتژی به جهت گیری سازمان در هر کدام از وظیفه ها اشاره دارد. به زبان ساده استراتژی که وظایف روزانه کارکنان را مشخص کند استراتژی وظیفه ای میگویند. اگر شما از استراتژی وظیفه ای استفاده نکنید سازمان شما به سرعت زمین گیر خواهد شد.

تدوین استراتژی کسب و کار2-2

چگونه تدوین استراتژی کسب و کار را برنامه ریزی می کنید؟

در گام اول شما باید مقدمات راه اندازی و مدیریت کسب و کار خود را به خوبی آموزش ببینید، برای مشاوره راه اندازی کسب و کار با ما در تماس باشید. یک استراتژی کسب و کار باید تعدادی از عوامل از جمله بازار، رقبا، و محیط کسب و کار، و همچنین ساختار، نقاط قوت و ضعف شرکت را در نظر بگیرد. همچنین باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند تغییرات را کنترل کند. بنابراین، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی یک استراتژی تجاری به مهارت‌های قوی در برنامه‌ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل کسب‌وکار و همچنین درک خوب عملکردهایی مانند بازاریابی، فروش و توزیع نیاز دارد.

تدوین استراتژی کسب و کار ترکیبی از سه جزء است

تدوین حرفه ای استراتژی کسب و کار

هدف و ارزش های اصلی خود را شناسایی کنید. هدف شما هدف شما برای کسب و کار است. بر روی مشکلی متمرکز شده است که می‌خواهید با محصولات یا خدمات خود حل کنید. ارزش های شرکت شما با هدف شما همراه است.
اگر در کسب و کارتان دچار مشکل شدید و فورا در صدد رفع مسئله در بیزینستان هستید، کمک یک تیم با تجربه در این حرفه برای شما مناسب است.
هدف و ارزش های اصلی خود را شناسایی کنید. هدف شما هدف شما برای کسب و کار است. بر روی مشکلی متمرکز شده است که می‌خواهید با محصولات یا خدمات خود حل کنید. ارزش های شرکت شما با هدف شما همراه است.
خودارزیابی انجام دهید. بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک نگاهی دقیق به سازمان است که در حال حاضر وجود دارد. آیا جریان نقدی و منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای برنامه خود را دارید؟ از چه مزیت های رقابتی نسبت به سایر برندها برخوردار هستید؟ متخصصان کسب و کار اغلب این را تجزیه و تحلیل SWOT می نامند که مخفف "قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها" است. توجه داشته باشید که نقاط قوت و ضعف شرکت شما عوامل داخلی هستند
یک تیم را تعیین کنید. تصمیم بگیرید که چه کسی در سازمان شما تلاش ها را برای دستیابی به هر یک از جنبه های استراتژی شما رهبری می کند. این مهم است که به هر کسی که معاونت می‌کنید، آزادی عمل داده شود تا تصمیمات استراتژیک را به شکلی زیرکانه اتخاذ کند. مدیریت خرد توسط یک مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره می تواند به روحیه آسیب برساند و روند را متوقف کند، بنابراین افرادی را که به قضاوت آنها اعتماد دارید جایگزین کنید.
درباره بازار و داستان های موفقیت گذشته خود تحقیق کنید. دریابید که چگونه برندهای مشابه سهم بازار را به خود اختصاص دادند، آگاهی از برند را افزایش دادند و نیروی کار شاد و مولد را مدیریت کردند. اشکالی ندارد که موثرترین استراتژی های آنها را قرض بگیرید. به احتمال زیاد، یک بار از مارک های دیگر قرض گرفته اند.
یک نقشه راه برای موفقیت ترسیم کنید. هنگامی که یک ارزیابی کامل از خود، یک تیم با دقت انتخاب شده و داده های مناسب داشته باشید، آماده هستید تا برنامه خود را با جزئیات طرح کنید. اهداف استراتژی کسب و کار را اعلام کنید و آنها را در فواصل زمانی واقع بینانه قرار دهید. سازمان خود را به سمت بهترین بودن سوق دهید، اما اهدافی را تعیین کنید که بتوان به طور منطقی به آنها رسید. با گذشت زمان، تعادل بین جاه طلبی و تحقق را پیدا خواهید کرد. حفظ این تعادل برای یک زندگی طولانی و پربار به عنوان یک تجارت بسیار مهم است.
متمرکز بمانید. هنگامی که یک کسب و کار نقش خود را در بازار شناسایی کرد و یک استراتژی تجاری حول آن نقش ایجاد کرد، مهم است که به آن استراتژی وفادار بمانید. برندهایی که از کسب و کار اصلی خود دور می شوند، می توانند تمرکز استراتژیک خود را از دست بدهند. محدود کردن جاه طلبی های خود به چیزی که می دانید در آن بهترین هستید، مثمر ثمرتر است. به یاد داشته باشید که همه کسب و کارهای موفق، از شرکت های بزرگ گرفته تا استارت آپ های جدید، به یک استراتژی تجاری نیاز دارند تا تلاش های خود را متمرکز کنند و بیشترین سهم ممکن را در بازار داشته باشند.