A/B تست چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند؟

A/B تست چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند؟

sobhan

امروز می‌خواهیم بیشتر از A/B تست یا آزمون A/B حرف بزنیم و ببینیم چه مزایایی دارد و به چه دلیل باید از آن استفاده کنیم؟ در نهایت درباره طراحی تست A/B و مراحل پیاده‌سازی آن نیز صحبت خواهیم کرد.

[lwptoc numeration=”none” title=”فهرست مطالب این مقاله” backgroundColor=”#d2d8d8″]

تعریف A/B تست به زبان ساده

  • A/B تست یک روش برای مقایسه دو نسخه متفاوت از یک صفحه وب، اپلیکیشن و یا حتی کمپین تبلیغاتی است تا بتوانیم تشخیص دهیم که کدام مدل نتیجه بهتری را برای ما کسب خواهد کرد.
  • A/B تست، دریافت تجربه کاربری کاربران در مواجهه با تغییر یک المان در دو یا چند حالت به صورت تصادفی است تا در نهایت به ما در تشخیص مدل بهتر برای داشتن نرخ تبدیل بالاتر کمک کند.
  • در زمان اجرای تست A/B حالت فعلی را با حالت جدید که تنها یک پارامتر در آن تغییر کرده مقایسه میکنیم ، تا متوجه اثر هر تغییر بطور مجزا بشویم.
  • پس از این تست ، فرضیات ما از حالت فکر می‌کنم به حالت می‌دانم تغییر می‌کنند.

چرا تست A B

 چرا A/B تست مهم است؟

  • تست A/B اولا رفتار مخاطبان را آنالیز می‌کند.
  • باعث می‌شود عیب یابی نماییم چرا تغییر یک المان باعث نتیجه مثبت یا منفی می شود.
  • برای مثال یک شرکت برای بهبود لندینگ پیج مخصوص، جمع آوری لید فروش می‌بایست تیتر، تصاویر، شکل و شمایل فرم موجود، دکمه CTA را در حالت A/B تست امتحان نماید. تا مرحله به مرحله به ایده آل خود نزدیک شود.

نحوه عملکرد  A/B تست چگونه است ؟

نحوه عملکرد تست A/B به شرح ذیل است.

  • پس از انتخاب صفحه منتخب یا مورد نظر که برای هدف خاصی طراحی شده است، می‌توان یک تغییر ساده در تیتر یا یک گزینه برای کلیک (CTA) ایجاد کرد و سپس روانه ترافیک خود به صورت نصف به نصف به نسخه اصلی و اصلاح شده شروع به تست می کنیم.
  •  سپس با ابزارهایی که داریم به بررسی اثربخشی نرخ تبدیل یا هر شاخص عملکردی که مدنظر ماست می پردازیم تا متوجه شویم تغییرمان مثبت ، منفی، و یا بدون اثر است.
  • مجددا همین روش را با یک A/B تست دیگر پیش می رویم.
  • حالت بهتر را انتخاب و با همان پیش میرویم.
  • شروع به بررسی و جمع آوری دیتا می کنیم.
  • حالا وقت خلق مدل ایده پردازانه است.

برای تست A/B بهتر است از کجا شروع کنیم؟

1-     اهداف و شاخص های خود را مشخص کنید.
2-     اولویت بندی کنید.
3-     فرضیه پردازی کنید.
4-     بازه زمانی مشخص کنید.
5-     شروع به ساخت نسخه جدید کنید.
6-     A/B تست را انجام دهید.
7-     نتیجه گیری کرده و تصمیم نهایی خود را بگیرید.

A/B تست

آیا A/B تست مخصوص فضای مجازی است ؟

تست A/B فقط مخصوص فضای مجازی نیست بلکه می‌توانیم با اندکی تغییر این تست را با همین 7 گام در کسب و کار خود انجام دهیم. ما اینکار را کرده ایم و نتایج خوبی هم دریافت کرده ایم. برای همان به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این تست استفاده نمایید.

مهمترین اشتباه های رایج در زمان تست A/B

  • عدم تشخیص صحیح صفحهات هدف جهت انجان تست A/B
  • عجله در انجام تست A/B و زود هنگام بودن تست
  • نیافتن یک فرضیه معتبر جهت انجام آزمون A/B
  • عدم ثبات در پارمترهای آزمون و تغییر آنها در حین تست A/B
  • انجام بیش از اندازه تست A/B
  • عدم تمرکز صحیح در زمان انجان آزمون A/B
  • انجام تست های موازی و هم راستا
  • تشخیص نادرست ترافیک جهت انجام آزمون A/b

امیدوارم که بعد از مطالعه این مقاله بصورت کامل متوجه شده باشید که  A/B تست چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند؟ 

امیدوارم که از مقاله ” A/B تست چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند؟ ” رضایت کامل داشته باشید. در پایان از شما دوست عزیز و گرامی میخواهم که هرگونه نظر خود را در رابطه با این مقاله در بخش نظرات وارد نمایید.

برای موفقیت در هر کسب و کاری نیاز به یک مشاور کسب و کار خبره و با تجربه است ، پس برای مشاوره با دکتر میرمهیار میرصالح پور ، مشاور کسب و کارهای کوچک ، خرد و خانگی همین حالا اقدام کنید.

بنر مشاوره سایت دکتر میرمهیار میرصالح پور

 

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است