شبکه های اجتماعی محل بازاریابی کسب و کارهای خرد و خانگی

شبکه های اجتماعی محل بازاریابی کسب و کارهای خرد و خانگی

sobhan

از آنجایی که تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی به طور چشمگیری افزایش یافته است و راه ها و شیوه های استفاده از اینترنت نیز در حال تغییر است با شیوع استفاده از اینترنت و یادگیری کاربران از این شبکه ها سبب گردیده که کشور ایران جزو پنج کشور برتر در رشد استفاده از اینترنت پس از هند ، چین ، آمریکا و اندونزی باشد.

 

کارشناس و مشاور اقتصادی

در این میان رسانه های اجتماعی برای مخاطبان بیشتر از سیاست یا حتی ایمیل شخصی جذاب است البته در بین شبکه های اجتماعی ، فرهنگ مصرف بسیار متنوع است برای مثال در دنیا متداول ترین شبکه های اجتماعی فیس بوک با ۹۴% اقبال عمومی همراه است اما در ایران اینستاگرام این جایگاه را به خود اختصاص داده است اینستاگرام با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر و ۲۰۰ میلیون کاربر کاملاً فعال جایگاه دوم در جهان و جایگاه اول در ایران را به خود اختصاص داده است.

 

 

هم اکنون چیزی حدود ۲0 میلیارد عکس در اینستاگرام وجود دارد یعنی تقریباً به ازای هر فرد که روی کره زمین زندگی می کند 3 عکس وجود دارد.

با توجه به عدم سکوی فروش مناسب فیزیکی به دلیل کمبود سرمایه که اکثر کسب و کارهای خرد و کوچک با آن رو به رو می‌باشند، اینستاگرام می‌تواند بستر ارائه مناسب این کسب و کارها باشد . اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم و ترفندهای آن را بدانیم، می‌توانیم برند مان را محبوب تر کنیم.

 

کارشناس و مشاور اقتصادی

 

اگر ما فرصت بازاریابی با رسانه های اجتماعی را از دست بدهیم یک ابزار تبلیغاتی رایگان و بسیار قدرتمند را کنار گذاشته ایم اما باید بدانیم که کاربران حرفه‌ای شبکه های اجتماعی با توجه به این که کسب و کار خود را به صورت  B2C  (خرده فروشی) و یا B2B (فروش به ادارات سازمانها و غیره) انجام می‌دهند اولویت استفاده از این شبکه ها برایشان متفاوت است برای مثال در دنیا و همچنین ایران اکثراً در B2C اینستاگرام جایگاه ویژه دارد و در B2B فیسبوک و لینکدین و توییتر سه گزینه اول اکثر کسب و کارها در فروش سازمانی می باشد .
بد نیست بدانیم رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی نیز چگونه است.

میانگین مصرف شده در شبکه های اجتماعی در یک روز ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه است و درصد کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی در یک ماه حدود ۸۳ % است و از این بین درصد کاربرانی که در یک ماه از پیام رسان استفاده کرده و یا بازدید کرده‌اند 98.5% می باشند و درصد کاربران اینترنت در شبکه اجتماعی برای اهداف کاری خود ۱۳%  است.

این یعنی در کشور ما جهت بازدید و تفریح بیشتر از این شبکه‌ها استفاده می‌شود و کمتر به این پتانسیل از دیدگاه بازاریابی نگریسته می‌شود . نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه نمود آن است که  درست است که این فضا رایگان است اما هزینه درست و به جا نمودن می‌تواند عملکرد ما را در فضای مجازی بسیار افزایش دهد و از طرفی بنا به تحقیق سال ۲۰۱۸ به ازای هر دلار که خرج شده در شبکه های مختلف بازگشت سرمایه مناسبی نیز صورت می پذیرد و در این به بعد از ایمیل مارکتینگ بازاریابی موبایلی نیز جایگاه مناسبی را در فضای دیجیتال دارد . اما با توجه به این که کسب و کارهای خرد و خانگی با مشتری به صورت حضوری برخوردی ندارند پیشنهاد می گردد که اگر قرار است هزینه مختصری برای این بخش صورت پذیرد از بازاریابی داده محور استفاده شود.

کارشناس و مشاور اقتصادی

 

به این مفهوم که ابتدا در یک وب سایت رایگان (که پیشنهاد ما راسته بازار تنها حامی کسب و کار خرد و خانگی می باشد ) ثبت نام به عمل آید سپس از کارشناسان این حوزه بخواهیم که رفتار مشتریان ما را با هزینه مختصر به ما به صورت گزارش کتبی ارائه دهند و در ساده‌ترین شکل ممکن دو اتفاق مثبت برای تولید کنندگان ایجاد می گردد:

1- کشف نیاز و خواسته مشتریان
2- استفاده از بینش برای ارائه آنچه مشتریان برای خرید می خواستند.

به دست آوردن درک عمیق از مخاطبان هدف ، سپس شناسایی و بیش بینی نیاز مشتری و در نهایت طراحی استراتژی برای تحویل کالاهایی که امیدواریم که نیاز مشتریان را حل کند ارمغانی است که می‌توان گفت در صورت نبود فضای مجازی برای کسب و کارهای خرد و خانگی غیر ممکن به نظر می رسد افراد بازاریاب حرفه ای همواره با استفاده از بینش مشتری سعی می‌کنند تا در زمان مناسب و با پیشنهاد درست با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

 

از هر شبکه ای که استفاده می کنید، سعی کنید نکات ارزشمند استفاده از آن شبکه را فرا بگیرید مثلاً اگر از اینستاگرام استفاده می کنید سعی کنید از عکسهای مناسب استفاده نموده زمان بارگذاری مناسب مخاطبان خود را بشناسید و مطالب مفید و ارزشمند ارائه نمایید و با صداقت با مشتریان خود رفتار کنید که چالش اصلی شما در برقراری ارتباط دائمی با مشتریان صداقت می باشد.

 

امیدوارم که از مقاله “شبکه های اجتماعی محل بازاریابی کسب و کارهای خرد و خانگی” رضایت کامل داشته باشید. در پایان از شما دوست عزیز و گرامی میخواهم که هرگونه نظر خود را در رابطه با این مقاله در بخش نظرات وارد نمایید.

برای موفقیت در هر کسب و کاری نیاز به یک مشاور کسب و کار خبره و با تجربه است ، پس برای مشاوره با دکتر میرمهیار میرصالح پور ، مشاور کسب و کارهای کوچک ، خرد و خانگی همین حالا اقدام کنید.

بنر مشاوره سایت دکتر میرمهیار میرصالح پور

برچسب ها  :

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است