فرایند بازاریابی چیست ؟ + پادکست

فرایند بازاریابی چیست ؟ + پادکست

sobhan

با سلام خدمت شما دوست عزیز ، در این پادکست از مجموعه پادکست آموزش بازاریابی و فروش ، در این پادکست به تعریف فرایند بازاریابی میپردازیم.

فرایند بازاریابی شامل نه مرحله است که یک نقطه شروع به نام بازارگرایی دارد و نقطه پایانش نیز مرحله بازگردانی می باشد.

[lwptoc]

پادکست فرایند بازاریابی

مراحل فرایند بازاریابی

مراحل فرایند بازاریابی عبارتند از :

  • بازارگرایی
  • بازارشناسی
  • بازاریابی
  • بازارسازی
  • بازار گرمی
  • بازارگردی
  • بازارسنجی
  • بازارداری
  • بازارگردانی

در هر مرحله ای ما نیازمند این هستیم که بدانیم که اول این مرحله شامل چه چیزهایی است و بعد در مورد هر کدام یک یه یک صحبت کنیم.

تعریف بازارگرایی

بازارگرایی نقطه شروع فرایند بازاریابی است و توجه ، تمایل و گرایش مشتری به بازار را در این نقطه میتوان متوجه شد.

نقطه ای که شاید بتوانیم بگوییم که مهمترین مشکل کسب و کارهای خرد و خانگی هم میتوانیم یاد کنیم همین نقطه است.

در واقع بازارگرایی نقطه ای است که بیشتر تولیدکنندگان به این که مشتریانشان به چه چیزی نیاز دارند و به چه چیزی تمایل و گرایش دارند توجه نکرده و تولیداتی انجام می دهند که مورد نیاز مشتری نیست و گاها خود محصول شاید نیاز مشتری باشد اما خدمات و نوع ارائه ما مطلوب مشتری نیست. مثلا گاها یک بسته بندی کامل و یا مثلا فریز شدن سبزی و یا اینکه رساندن محصول در یک ساعت مورد نیاز و مورد تمایل مشتری از خدمات تولید کنندگان است در بسیاری از مواقع به آن توجه نمی شود.

پس ما نباید در بحث فرایند بازاریابی درگیر کلمات باشیم.ما باید ببینیم که در واقع مفهوم این موضوع چه مشکلی را درحوزه کسب و کارمان از ما حل می کند.

تعریف بازار شناسی

این مرحله تحت عنوان تحقیقات بازار ، بررسی بازار و شاخت فروشندگان بالقوه و بالفعل است.

در کسب و کارهای خرد و خانگی کمبود سرمایه به وضوح وجود دارد و به همین دلیل آگاهی و شناخت اطراف و پیرامون ما و همچنین فروشندگان و خریداران میتواند کمک بسیار زیادی به ما کند.

تعریف بازار سازی

بازارسازی یعنی ایجاد و افزایش سهم بازار و یا یافتن جایگاه دلخواهی که ما در بازار داریم. در ابتدا ما باید بدانیم که آن خدماتی که ما ارائه میدهیم و در خدمات سایر رقبای ما وجود ندارد چیست و باید روی همان تکیه کنیم و برای خودمان قبل از ورود به بازار یک سهم مشخصی تعیین کرده و به آن برسیم و به مرور سهم خود را بزرگتر نماییم.

تعریف بازارگرمی

آمادگی جهت حضور در بازارها و نمایشگاه ها و انجام تبلیغات ، تشریفات و توضیحات و استفاده از خلاقیت و نوآوری جهت حفظ مشتری است.

بازارگرمی بسیار مهم است و ما باید حتما در غرفه های محلی و ناحیه ای و نمایشگاه ها حضور داشته باشیم تا مصرف کنندگان را از وجود خودمان آگاه کنیم و با خلاقیت ، تبلیغاتی انجام دهیم تا در ذهن مشتری بمانیم.

کسب و کارهای خرد و خانگی شاید نتوانند هزینه تبلیغات زیادی داشته باشند اما میتوانند با خلاقیت در ذهن مشتری ها بمانند.

مثلا وقتی سبزی را با بسته بندی بسیار خاص ارائه میکنید و یا از سبزی های محلی که دارای بوی بهتری هستند استفاده می کنید و یا اینکه در سبزی های ترکیبی به تنوع مناطق و تنوع در آن ترکیب ها دقت نمایید.

تعریف بازارگردی

ویترین گردی ها ، حضور در صحنه معاملات و بازارها که باعث آشنایی بازاریاب با تغییر و تحولات بازار می شود در این مرحله صورت می گیرد.

توصیه اکید بنده این است که حتما قبل از اینکه وارد بحث تولید شوید باید در حوزه مورد نظرتان بازارگردی داشته باشید.

تعریف بازارسنجی

مقایسه و ارزیابی گذشته ، حال خود و دیگران برای به تصویر کشیدن آینده بهتر

باید به صورت ماهیانه و سه ماه یکبار وضعیتمان را نسبت به گذشته مقایسه کنیم و حتما باید سعی کنیم بازارگردی و بازارسازی خودمان را در طول سال ادامه دهیم. اینچنین نیست که ما بگوییم از یک پله یه یک پله دیگر می رویم و پله قبلی را باید نادیده بگیریم. ما باید تمام مراحل را در نظر داشته باشیم زیرا تمام این مراحل به هم پیوسته هستند و ما باید همواره برای پیشرفت کسب و کارمان ، تمام مراحل با همدیگر در نظر بگیریم.

تعریف بازارداری

بازارداری به معنی افزایش حفظ مشتری با خلاقیت و نوآوری می باشد.

شما همواره باید مشتری را سورپرایز کنید ، زیرا حتی در صورتیکه مشتری شما مشتری وفادارشده باز هم به خاطر رقابت زیاد باید همواره باید به عنوان نفر اول باید در ذهن مشری باشید که این کار با خلاقیت به وجود می آید.

مثلا در همین بحث سبزی شما میتوانید در انتهای سال ، برای مشترهای ثابتان نیم کیلو سبزی پلو آماده کرده و به عنوان هدیه به مشتری بدهید و با این کار میتوانید چندین برابر تبلیغات بازدهی داشته باشید.

تعریف بازار گردانی

اداره کردن بازار از طریق مدیریت محصول و قیمت ، توزیع و ارتقاء محصول است.

در کسب و کارهای خرد و خانگی باید به بحث قیمت و نحوه توزیع و ارتقاء محصول فکر کنیم. نباید به کیفیت محصولات ، رقبا ، خدمات پس از فروش و رفتار با مشتریان بی توجه باشیم ، زیرا با این کارها دیگر اتفاق خوبی که مورد نظرمان است نخواهد افتاد.

قبل از تولید باید به بازار توجه ویژه کنیم.

امیدوارم که از مطالب گفته شده در مقاله و ” پادکست فرایند بازاریابی “ رضایت کامل داشته باشید.

برای موفقیت در هر کسب و کاری نیاز به یک مشاور کسب و کار خبره و با تجربه است ، پس برای مشاوره با دکتر میرمهیار میرصالح پور ، مشاور کسب و کارهای کوچک ، خرد و خانگی همین حالا اقدام کنید.

بنر مشاوره سایت دکتر میرمهیار میرصالح پور

 

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است