بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن چیست؟

sobhan

تعریف بیزینس پلن :طرح کسب و کار در واقع سندی است که می تواند برنامه ریزی ها و اهدافی که یک مجموعه می خواهد در بلند مدت و کوتاه مدت به آن دستیابی پیدا کند را مشخص می کند. در واقع این طرح تجاری می تواند به صاحبان کسب و کارها یک نقشه راه مکتوب در مورد اهداف، بازاریابی، موارد مالی و کارهای عملیاتی را ارائه کند. به طور کلی تمامی شرکت ها و مجموعه ها چه استارتاپی باشند و چه شرکت های دیگر باید از بیزینس پلن استفاده کنند. این سند مکتوب و بسیار مهم تمامی مخاطبان داخلی و خارجی یک شرکت را مورد هدف قرار می دهد. برای مثال بسیاری از شرکت ها در شروع کاری خود می توانند با استفاده از بیزینس پلن متوجه شوند که به چه میزان سرمایه ای برای شروع کار خود نیاز دارند و به این ترتیب بودجه را آماده می کنند.

تعریف بیزینس پلن

طرحی که برای کسب و کارهای تجاری و اداری و همچنین استارتاپی نیاز است به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی که تعریف کرده اند برای تیم سازی اقدام کنند. چرا که با استفاده از یک طرح کسب و کار می شود تشخیص داد که برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت نیاز به چه میزان سرمایه و چه میزان نیروی کار دارند. زمانی که این موارد در همان شروع کار برای صاحبان کسب و کار مشخص باشد می توانند از همان زمان برای تشکیل تیم مورد نیاز خود اقدام کنند. به این ترتیب وقتی وارد کار می شوند با کمک طرح بیزینس پلن متوجه می شوند که همه چیز کامل و مطابق برنامه پیش می رود. دیگر نیاز نیست زمانی را صرف این کنند که تیم خود را با اضافه کردن برخی نفرات جدید تکمیل کنند.

استفاده از بیزینس پلن یک بار برای همیشه نیست. بلکه این طرح باید به صورت دوره ای و بر حسب نیازهای مختلف به صورت مداوم به روز شود. گاهی اوقات برخی از اهداف کوتاه مدت که تعیین شده اند و به آنها دستیابی امکان پذیر شده است باید از طرح خارج شوند و باید مرحله بعدی را بررسی کرد و در طرح کسب و کار قرار داد. گاهی اوقات هم افرادی از این طرح استفاده می کنند که می خواهند کسب و کار خود را در مسیر متفاوت و تازه ای بر اساس شرایط موجود بازار قرار دهند.

تعریف بیزینس پلن

خلاصه ای از طرح تجاری یک کسب و کار

  • طرحی که فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف شرکت را توصیف می کند.
  • معمولا شرکت های تازه تاسیس از بیزینس پلن برای جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده می کنند.
  • با وجود این طرح شما یک راهنمایی داخلی دارید که می توانید تیم خود را بر روی اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی که دارید متمرکز کنید.
  • امکان دارد بر اساس نوع کسب و کار طرح کسب و کار کوتاه تر و یا طولانی تر باشد.
  • برنامه های اجرایی خوب باید یک خلاصه از وضعیت کلی در اختیار همه افراد قرار دهند.

درک انواع طرح های تجاری

پیش از شروع هر تجارتی باید ابتدا بیزینس پلن آن تجارت آماده شود. به طور کلی مجموعه هایی که می خواهند وارد یک بیزنس شوند باید بدانند که برای ورود به این تجارت و سرمایه گذاری چه میزان ریسک در پی دارند و بر اساس این طرح تجاری تصمیم می گیرند که وارد آن تجارت شوند یا خیر؟ ورود به تجارت بدون طرح کسب و کار می تواند منجر به سقوط و شکست شود. این طرح مزایای بسیار زیادی به همراه دارد که شامل موارد بسیار مهمی باشد.

به کمک بیزینس پلن شما می توانید قبل از اینکه سرمایه زیادی را وارد کار کنید تمامی جوانب آن را مورد ارزیابی اصولی قرار دهید. در این طرح کسب و کار شما تمامی مشکلات و همچنین هزینه های سربار پیش بینی نشده ای که احتمال دارد در طول مسیر رخ دهد را شناسایی می کنید. فراموش نکنید برنامه های تجاری حتی در بین رقبایی که در یک حوزه فعالیت دارند هم به ندرت یکسان می باشد اما احتمال دارد برخی از عناصر اساسی در تمامی این کسب و کارها به صورت مشخصی یکسان باشد چرا که ایده کلی یکسان است.

بیزینس پلن برای تمامی کسب و کارها می تواند شامل خلاصه اجرای کسب و کار و توضیح دقیق عملیات، همچنین شامل محصولات و خدمات و پیش بینی های مالی باشد. نحوه رسیدن به اهداف هم در همین طرح توسط تمامی رقبا مشخص شده است. معمولا طرح کسب و کار یک نمای کلی از اهداف و همچنین برخی جزئیات از بازاری که می خواهد این کسب و کار بخشی از آن باشد را ارائه می دهد. همچنین تمامی تمایزها نسبت به رقبا در این طرح کسب و کار مشخص می شود تا نقاط قوت و ضعف یک مجموعه شناسایی شود.

عناصر مهم یک طرح کسب و کار

معمولا بیزینس پلن هر کسب وکاری در حوزه ای متفاوت با کسب و کارهای دیگر دارای تفاوت هایی اساسی می باشد. سعی کنید طرح خود را شامل 10 الی 25 صفحه ارائه دهید و مواردی اضافی مانند درخواست های ثبت اختراع و یا درخواست های دریافت مجوز را به صورت ارجاع در پرونده های پیوست قرار دهید. طرح های تجاری معمولا یکسان نیستند اما عناصر مشترکی دارند که در تمامی طرح ها می تواند یکسان باشد. از همین رو در ادامه عناصر مشترک انواع طرح های کسب و کار را به شما معرفی می کنیم.

عناصر مشترک انواع بیزینس پلن

  • خلاصه اجرایی: در واقع یک توصیف کوتاه و مختصر از شرایط شرکت، مدیران و پرسنل را ارائه می دهد.
  • محصولات و خدمات: در این بخش از بیزینس پلن معمولا شرکت تمامی جزئیات مربوط به خدمات و یا محصولاتی که می خواهد ارائه دهد را اضافه می کند. برای مثال از روند تولید و نیازهای اولیه برای تولید محصول گرفته تا تمامی شرایط فروش، قیمت گذاری، بررسی رقبا و همچنین بررسی تمامی مواردی مانند نیازهای مصرف کننده و یا تمایز های محصولات و خدماتی که ارائه می دهد و موجب برتری محصول نسبت به رقیب می شود.
  • تجزیه و تحلیل بازار: به طور کلی یک تجارت برای اینکه بتواند موفق باشد باید به خوبی تمامی جنبه های بازار را بشناسند. بیزینس پلن به این مجموعه کمک می کند از همان ابتدای کار تممی رقبای خود را شناسایی کرده و نیازهای جامعه هدف خود را بشناسد و در راستای آن حرکت کند.
  • استراتژی بازاریابی: در نهایت شرکت باید خود را در برابر مصرف کننده و یا مشتری قرار دهد. اما باید این کار را چگونه انجام دهد؟ تعیین نحوه دستیابی به مشتری و همچنین برنامه ها برای حفظ مشتری می تواند در این بخش قرار بگیرد.
  • برنامه ریزی مالی: شاید مهمترین بخش در هر تجارتی برنامه ریزی دقیق مالی باشد. به همین دلیل شرکت ها معمولا در بیزینس پلن خود باید تمامی موارد مالی را به طور کامل شناسایی کنند و آن را در طرح خود قرار دهند. باید بر اساس یک برنامه ریزی مالی با پیش بینی تمامی موارد غیر قابل پیش بینی مسیر حرکتی خود را به صورت کامل مشخص کنند.
  • بودجه: باید در طرح کسب و کار بودجه ای که سازمان دارد را مشخص کرد. چرا که تمامی هزینه هایی که باید صورت بگیرد باید بر اساس بودجه اولویت بندی شده و باید بر این اساس هزینه ها تعیین و تامین شوند.

انواع طرح های تجاری

مهمترین هدف بیزینس پلن این است که شرکت ها اهداف خود را بشناسند و در مسیر رسیدن به اهدافی که دارند باقی بمانند. این طرح ها کمک می کنند که شرکت ها کار خود را شروع کرده، مدیریت کنند و توسعه ببخشند. به کمک این طرح می شود جذب سرمایه را به درستی انجام داد. با توجه به اینکه طرح های مختلفی وجود دارد اما دو دسته کلی می شود برای طرح های اقتصادی مشخص کرد: طرح های سنتی و طرح های استارت آپی که کوتاه تر هستند.

پیش بینی های مالی

یک بیزینس پلن موفق تمامی موارد ممکن مالی را اعم از بودجه و هزینه های جاری یک شرکت را پیش بینی کرده و در خود جای می دهد. مالکان کسب و کار باید طرح روشنی از اهداف خود در اختیار داشته باشند. باید بدانند که برای رسیدن به هر هدفی که دارند چقدر سرمایه و چقدر زمان لازم دارند. با توجه به این موارد می توانند تصمیم گیری کرده و اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی را برای مجموعه خود در نظر بگیرند که به کمک طرح کسب و کار برای رسیدن به آنها تلاش کنند.

بیزینس پلن ۳

چگونه باید یک طرح تجاری بنویسیم؟

بدون تردید نوشتن بیزینس پلن برای هر شرکتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما نوشتن آن کار هر کسی نیست. برای اینکه بتوانید یک طرح خوب تجاری را بنویسید می توانید از الگوهای مختلفی استفاده کنید اما نباید به دنبال یک نتیجه گیری عمومی در طرح کسب و کار خود باشید. سعی کنید ساختار اساسی و مشترکی که برای در بخش عناصر مشترک به شما معرفی کردیم را رعایت کنید و در این ساختار در پی گنجاندن برنامه ها و اهداف مربوط به شغل خود باشید تا طرح تجاری مناسبی را آماده کنید.

سخن پایانی

زمانی که شرکت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و احساس می کنید چیز زیادی برای ارائه ندارید با توجه به اینکه اکنون می دانید تعریف بیزینس پلن چیست می توانید از طرح تجاری مدل استارتاپی استفاده کنید. به این ترتیب می توانید به صورت کاملا خلاصه و مختصر یک شمای کلی از کار خود و تحلیلی که از بازار و رقبای خود دارید را ارائه دهید و می توانید بر این اساس تمامی مواردی که در حال حاضر موجود است را بیان کنید. سپس در آینده بیزینس پلن خود را آپدیت کرده و موارد جزئی تر را به آن وارد نمایید. 

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است