مشاوره فروش نقش به سزایی در رونق کسب و کار هر سازمانی دارد چرا که مشاور فروش مسئول صحبت با مشتریان است، مشاوره فروش وظیفه دارد تمامی اطلاعات لازم را برای خرید محصول مورد نیاز مشتری در اختیار آنها قرار دهد تا خریدی رضایت مند را داشته باشند. در تمامی سازمان ها کارشناسان مجرب با دانش و اطلاعات کافی به دنبال با تجربه ترین فرد برای کسب و کار خود می گردند تا بهترین گزینه که مورد تایید مشتریان خود می باشند برگزینند. در واقع مشاور فروش رابط میان سازمان و مشتری میباشد و میتواند به شخص یا سازمان مشاوره دهد. از وظایف مشاوره فروش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
با توجه به رونق کسب و کار های اینترنتی داشتن مشاوره فروش اینترنتی از نیاز های روز بازار میباشد. مشاوران فروش اینترنتی متخصصان ماهری هستند که مسئولیت انجام فعالیت های فروش از طریق اینترنت برای دستیابی به اهداف فروش یک شرکت را بر عهده دارند. این مشاوران باید مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و با آنها تماس بگیرند تا فرصت های تجاری ایجاد کنند و قرار ملاقات هایی را با آنها برای ارائه محصول تعیین کنند.
آنها موظفند اطلاعات محصول را به روز نگه دارند تا بتوانند سریع و حرفه ای به سؤالات مشتری پاسخ دهند. مشاوران فروش اینترنتی همچنین باید از روندهای فعلی در بازاریابی آنلاین و همچنین رقبای خود آگاه باشند. مشاوران فروش معمولاً در محیطی کار می کنند که به شدت مشتری محور است. آنها بیشتر وقت خود را صرف تعامل با افرادی می کنند که به دنبال خرید چیزی هستند – خواه تلویزیون جدید، کامپیوتر، ماشین یا هر چیز دیگری که ممکن است توجه کسی را جلب کند.
در اینجا نمونههایی از مسئولیت های مشاوره فروش را مشاهده میکنیم:
ایجاد ارتباط با مشتریان برای ایجاد روابط بلندمدت
توسعه استراتژی ها و برنامه های بازاریابی برای ترویج محصولات یا خدمات آنلاین
برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه اطلاعات در مورد وضعیت سفارشات آنها
تحقیق در مورد محصولات یا خدمات جدید برای توصیه به مشتریان
مدیریت حسابها و سوابق مشتری، از جمله پردازش پرداختها و بازپرداخت
ارائه مشاوره در مورد مجموعه محصولات، قیمت گذاری و استراتژی های بازاریابی
محصولات را برای مشتریان بر اساس نیازهای فردی آنها توصیه و انتخاب کنید
محصولات را توصیف کنند و مزایا و کاربردهای آنها را برای مشتریان بالقوه توضیح دهند
برای درک نیازهای مشتریان، حضوری، تلفنی و ایمیلی با آنها در ارتباط باشد
دانش کاری از محصولات و خدمات مختلف شرکت را حفظ کند
ایجاد و پرورش روابط با مشتریان گذشته و مشتریان بالقوه برای تسهیل فروش
مشتریان بالقوه را از طریق شبکه، تماس سرد و تحقیقات صنعتی برای افزایش فروش پیدا کند
از داده ها برای کمک به مشتریان برای درک اینکه چگونه محصولات می توانند به آنها در دستیابی به اهدافشان کمک کنند، استفاده کند
وظایف اداری مانند پردازش و ثبت فروش را در صورت نیاز کامل کند
مشاوران فروش برای موفقیت به مهارت های زیر نیاز دارند:
مهارت های فنی توانایی استفاده از نرم افزار و فناوری است. این می تواند شامل دانش کار با رایانه، پیمایش در یک وب سایت و استفاده از نرم افزار فروش شرکت باشد. داشتن مهارت های فنی قوی می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از ابزارها و نرم افزارهای شرکت برای کمک به فروش محصولات استفاده کنید.
مهارت های ارتباطی توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به شیوه ای واضح و مختصر است. به عنوان یک مشاور فروش آنلاین، ممکن است از طریق تلفن، از طریق ایمیل یا از طریق پیام فوری با مشتریان در ارتباط باشید. داشتن مهارت های ارتباطی قوی می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات را به گونه ای به مشتریان منتقل کنید که قابل درک باشد و می تواند به شما در ایجاد رابطه مثبت با مشتریان کمک کند.
به عنوان یک مشاور فروش آنلاین، باید درک کاملی از محصولاتی که می فروشید داشته باشید. این می تواند به شما کمک کند به سوالات مشتریان پاسخ دهید و اطلاعات مورد نیاز برای خرید را در اختیار آنها قرار دهید. همچنین باید با سیاستهای بازگشت و بازپرداخت شرکت، و همچنین هر جزئیات دیگری که ممکن است برای مشتریان شما مهم باشد، آشنا باشید.
مهارت های خدمات به مشتری بخشی ضروری از کار برای مشاور فروش آنلاین است. شما باید بتوانید به سوالات پاسخ دهید، مشکلات را حل کنید و برای مسائل مشتری راه حل ارائه دهید. همچنین باید بتوانید به صورت دوستانه و حرفه ای با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
مهارت های حل مسئله به شما امکان می دهد مسائل را برای مشتریان شناسایی و حل کنید. میتوانید از مهارتهای حل مسئله برای کمک به مشتریان در یافتن محصولات مناسب، یافتن اندازههای مناسب و تصمیمگیری صحیح برای خرید استفاده کنید. همچنین میتوانید از مهارتهای حل مسئله برای کمک به مشتریان برای رفع مشکلات فنی محصولات استفاده کنید.
مشاوران فروش تمایل دارند تعدادی از ویژگی ها و ویژگی ها را به اشتراک بگذارند که به آنها کمک می کند تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند. مشاوران فروش خوب معمولاً این مهارت ها را نشان می دهند:
در بیشتر موارد، مشاوران فروش به مدیر فروش گزارش می دهند، سرپرستی که بر کل تیم فروش نظارت می کند و اطمینان می دهد که از پشتیبانی و منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود برخوردار هستند. بسته به صنعت و شرکت خاص، مدیر فروش ممکن است با عنوان متفاوتی انتخاب شود، مانند مدیر حساب یا مدیر توسعه کسب و کار، اما وظایف آنها احتمالا یکسان است.