به بیان ساده، استراتژی کسب و کار مجموعه ای واضح از برنامه ها، اقدامات و اهداف است که چگونگی رقابت یک کسب و کار در یک بازار یا بازارهای خاص را با یک محصول یا تعدادی از محصولات یا خدمات مشخص می کند.
اما در حالی که درک آن در تئوری ساده است، توسعه یک استراتژی تجاری خوب – و سپس اجرای واقعی آن – کار آسانی نیست.
شما برای شروع کار خود نیاز به یک نقشه راه خواهید داشت و بدون نقشه راه ادامه مسیر امکان پذیر نمیباشد، این نقشه را استراتژی مینامند، استراتژی نیاز اصلی و حیاتی هر مسیری میباشد.
به طور خلاصه استراتژی خلاصه ای از تصمیم گیری ها و اعمالی است که یک سازمان آنها را برنامه ریزی می کند تا به اهداف خود برسند.
این گروه از استراتژی ها مربوط به مدیریت سازمان ها میباشد و بالاترین سطح استراتژی محسوب می شود، این برنامه ریزی ها توسط یک گروه استراتژی که از مدیران رده بالا تشکیل شده ایجاد میشود. استراتژی این سطح بسیار پیشرفته تر از استراتژی های کسب و کار و وظیفه ای هستند.
دومین سطح از سطوح سه گانه استراتژی محسوب میشود. این استراتژی یک سطح پایین تر از استراتژی سازمانی و شرکت قرار می گیرد. این نوع استراتژی به بازار نزدیک تر است و به بهبود موقعیت رقابتی محصولات یک واحد کسب و کار در بازار کمک میکند.
سومین سطح استراتژی را استراتژی وظیفه ای نامیده اند. این نوع استراتژی به جهت گیری سازمان در هر کدام از وظیفه ها اشاره دارد. به زبان ساده استراتژی که وظایف روزانه کارکنان را مشخص کند استراتژی وظیفه ای میگویند. اگر شما از استراتژی وظیفه ای استفاده نکنید سازمان شما به سرعت زمین گیر خواهد شد.
در گام اول شما باید مقدمات راه اندازی و مدیریت کسب و کار خود را به خوبی آموزش ببینید، برای مشاوره راه اندازی کسب و کار با ما در تماس باشید. یک استراتژی کسب و کار باید تعدادی از عوامل از جمله بازار، رقبا، و محیط کسب و کار، و همچنین ساختار، نقاط قوت و ضعف شرکت را در نظر بگیرد. همچنین باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند تغییرات را کنترل کند. بنابراین، برنامهریزی و آمادهسازی یک استراتژی تجاری به مهارتهای قوی در برنامهریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل کسبوکار و همچنین درک خوب عملکردهایی مانند بازاریابی، فروش و توزیع نیاز دارد.